RC Laser ForumRC Laser forumRC Laser forum

Radio Controlled LaserRadio Controlled Laser

 De constructie van de RC laser

De Radio Controlled Laser is een uniek concept, enig in zijn soort en kent geen gelijkenissen met enig ander ontwerp. Ook niet op het gebied van de constructie. Deze unieke kwaliteiten van de RC Laser komen voort uit een briljant plan voor een radiografische zeilboot, bedacht door Jon Elmaleh. Hij wilde een boot die goed zou presteren, waarmee de eigenaar simpel en zonder rompslomp veel plezier kan beleven, ongeacht of er recreatief mee gezeild wordt of in wedstrijd verband.

Poly Romp - De keuze van het materiaal polyethyleen, waarbij gebruik gemaakt wordt van het blaasmal systeem, is voor de zeiler een groot voordeel. Bij geen enkele andere modelzeilboot in de wereld wordt op deze wijze gebruik gemaakt wordt van dit materiaal en deze productiemethode.
De voordelen zijn:

  • Kosten - Door het gebruik van dit polyethyleen materiaal en door gebruik van een speciaal blaasmal systeem kan de boot, in serie en op uniforme wijze, gevormd worden uit één homogeen stuk. De reden dat anderen deze methode niet kopiëren of gebruiken zijn de hoge kosten van de mallen. Het resultaat mag er zijn: niet alleen een geweldige kwaliteit, maar ook een fantastische prijs/kwaliteitsverhouding. Geen enkele andere zeilklare modelzeilboot van deze afmeting is verkrijgbaar is voor een dergelijk lage prijs.

  • Duurzaamheid - De poly romp heeft zijn duurzaamheid bewezen. Niet alleen is de boot onverwoestbaar op het water, maar hij is ook heel goed bestand tegen schade bij normaal gebruik, bijvoorbeeld tijdens transport naar het water. Geen enkele andere boot zou men, zonder extra maatregelen te nemen, durven inchecken als bagage in een vliegtuig, slechts verpakt in een zachte afsluitbare tas! Bedenk dat, wanneer de boot zulke beproevingen kan doorstaan, hij praktisch onverwoestbaar is in handen van kinderen en zonder problemen opgeborgen kan worden in uw boot, caravan, schuur, op zolder of in de garage.

  • Uit één stuk opgebouwd (wel hol) en super waterdicht - Dek en romp zijn gevormd uit één stuk en zijn volledig gesloten, met uitzondering van een klein gaatje in de spiegel voor de drukverdeling en de condens afvoer‘. De boot is compleet waterdicht.

De constructie van de RC Laser

De Radio Controlled Laser is een uniek concept, enig in zijn soort en kent geen gelijkenissen met enig ander ontwerp. Ook niet op het gebied van de constructie. Deze unieke kwaliteiten van de RC Laser komen voort uit een briljant plan voor een radiografische zeilboot, bedacht door Jon Elmaleh. Hij wilde een boot die goed zou presteren, waarmee de eigenaar simpel en zonder rompslomp veel plezier kan beleven, ongeacht of er recreatief mee gezeild wordt of in wedstrijd verband.

Poly Romp - De keuze van het materiaal polyethyleen, waarbij gebruik gemaakt wordt van het blaasmal systeem, is voor de zeiler een groot voordeel. Bij geen enkele andere modelzeilboot in de wereld wordt op deze wijze gebruik gemaakt wordt van dit materiaal en deze productiemethode.
De voordelen zijn:

  • Kosten - Door het gebruik van dit polyethyleen materiaal en door gebruik van een speciaal blaasmal systeem kan de boot, in serie en op uniforme wijze, gevormd worden uit één homogeen stuk. De reden dat anderen deze methode niet kopiëren of gebruiken zijn de hoge kosten van de mallen. Het resultaat mag er zijn: niet alleen een geweldige kwaliteit, maar ook een fantastische prijs/kwaliteitsverhouding. Geen enkele andere zeilklare modelzeilboot van deze afmeting is verkrijgbaar is voor een dergelijk lage prijs.

  • Duurzaamheid - De poly romp heeft zijn duurzaamheid bewezen. Niet alleen is de boot onverwoestbaar op het water, maar hij is ook heel goed bestand tegen schade bij normaal gebruik, bijvoorbeeld tijdens transport naar het water. Geen enkele andere boot zou men, zonder extra maatregelen te nemen, durven inchecken als bagage in een vliegtuig, slechts verpakt in een zachte afsluitbare tas! Bedenk dat, wanneer de boot zulke beproevingen kan doorstaan, hij praktisch onverwoestbaar is in handen van kinderen en zonder problemen opgeborgen kan worden in uw boot, caravan, schuur, op zolder of in de garage.

  • Uit één stuk opgebouwd (wel hol) en super waterdicht - Dek en romp zijn gevormd uit één stuk en zijn volledig gesloten, met uitzondering van een klein gaatje in de spiegel voor de drukverdeling en de condens afvoer‘. De boot is compleet waterdicht.

De kuip en elektronica

Het kuipje - De grote Laser heeft een (ondiepe) kuip. Ook bij deze uitvoering is een kuip in de romp gemaakt. Maar deze is omgetoverd tot elektronica-compartiment en dus gevuld met elektronica. Er zijn verschillende mogelijkheden om elektronica droog te houden aan boord van dit soort boten. Bij de RC Laser zijn deze mogelijkheden volledig uitgebuit en naar een nieuw niveau getild. Wanneer de boot uit de mal komt en zijn vorm heeft gekregen, zit er ook een voorgevormde 'cockpit' in het dek. Een speciaal ontworpen dekplaat wordt vervolgens permanent over deze cockpit vastgezet. Het resultaat is niet alleen de droogste, maar ook een zeer goed toegankelijke elektronische ruimte. Iedereen die een radiografische uitrusting rond het water gebruikt weet hoe belangrijk dit is, met name wanneer op zout water wordt gevaren.

Het "Bewaarbakje" - Er zijn over de afsluiting van de cockpit (toegang door de dekplaat) wel eens grappen gemaakt. De cockpit wordt n.l. afgesloten met een deksel die erg lijkt op een deksel uit een "Tupperware" serie of een ander huishoudbakje. De andere kant van het luik, de zijde zie door de deksel wordt afgesloten en die als een "toren" op de dekplaat vast zit, is zo gevormd dat openen en sluiten eenvoudig gaat. Maar het is de dichtste en meest betrouwbare afsluiting van een luik, zoals nooit eerder gezien bij modelboten. Het mag dan misschien niet de mooiste oplossing zijn - de meeste eigenaren maakt het niet zo veel uit – het werkt wel heel goed. Bovendien is ons de laatste tijd opgevallen dat nieuwe boten met iets soortgelijks worden uitgerust!

Lier en servo - Het RC Laser besturingssysteem is echt uniek. Een lijn boven het dek t.b.v. zeilcontrole is niet ongebruikelijk, maar de bevestiging van de servo's tegen de onderzijde van de dekplaat met voorgevormde steunen is op zijn minst ingenieus te noemen. Elke servo heeft standaard vier montageflenzen met gaten. In plaats van de servo's vast te schroeven, zoals bij andere boten gebruikelijk is, zijn vier steunen aan de onderzijde van dekplaat gevormd. De servo wordt eenvoudig over de vier steunen geschoven tot hij rust tegen de schuinsaflopende rand van de dekuitgang. Druk vervolgens het geleverde rubberen blok tussen de bodem van de servo en de cockpitvloer. Klaar! Om de servo te verwijderen, trek het blok er uit, en de servo komt los.