//****koppeling aan editor.css****//

RC LASER NEDERLAND

Algemeen

Tips & trucs

In dit gedeelte van de site staan de tips en trucs die zijn/worden aangeleverd. Voorlopig is het meeste materiaal in het Engels. Er zijn nog plannen om het te vertalen. Wij willen u echter niets onthouden, bij deze.

In de volgende documenten kunt u veel tips en verslagen vinden. Wij danken onze buitenlande collega's van sailrclaser.com, rclaser.org.uk en radiosail.com voor het gebruik van het materiaal. De documenten zijn allen in PDF formaat.

The best off Plainsailing

RadioSail okt 2004

RadioSail sept 2005

Eenvoudige en snelle montage van de RCLaser is een heel strak punt!

        

                   

                         

       

     

Boat Spec

 

 

Lengte dek  105.4cm 
Lengte Waterlijn 95.9cm 
Breedte 33.3cm 
Diepgang 40.6cm 
Masthoogte vanaf dek 
134.6cm
 
Hoote vanaf onderzijde kiel  185,4 cm
Zeil oppervlakte
A 0.61m2
B 0.46m2
C 0.39m2 
Waterverplaatsing 4 kg 

 

Romp en dek - Uit een stuk "geblazen" polyethyleen.

Mast - Uit twee delen, taps toelopend, bestaand uit glasvezel.

Tuig - Samengesteld uit een niet-geweven polyester vezel en een Mylar film; met een sleuf aan de voorzijde om over de mast heen te schuiven.

Zender - Aantal benodige kanalen 2 (de laatste jaren meestal 2.4GhZ)

 

Eigenschappen kort - (Voor de uitgebreide eigenschappen volg de link constructie).

  • De mast wordt geplaatst in een vrije mastvoet die de mast gelegenheid geeft te draaien. Er is geen verstaging; het is een vrijstaand tuig.
  • Eenvoudig toegang tot radiocompartiment via klik deksel.
  • Gemakkelijke aanpassing van de roestvrije onderlijkstrekker.
  • Alle delen zijn verwisselbaar en, wanneer nodig, snel en goedkoop te vervangen.
  • De boot is bestand tegen corrosie en zout water.
  • Het giekbeslag (lummelbeslag) is vast, de montage gaat snel, een giekneerhouder is niet noodzakelijk.
  • Kiel en het roer klikken er er eenvoudig in uit - er zijn bij de montage geen hulpmiddelen vereist.
  • Mooi ontworpen (optionele) boottas waar de boot, en elk van zijn componenten voor gemakkelijk dragen en vervoer, in past.
  • Batterijen zijn niet bijgeleverd. Vereist zijn 12 aa alkalisch of oplaadbare batterijen.  4 stuks gaan in de ontvanger (in de boot); 8 stuks gaan in de zender.
  • Het radiosysteem bestaat uit een twee kanalen unit (zeil en roerservo zijn geinstalleerd).

Accessoires -

  • Nylon draagtas  In deze tas past de GEHELE boot, gemakkelijk om mee te nemen.
  • Roestvrijstalen standaard  Om de RC Laser netjes op te zetten, past ook in de boottas.
  • A Tuig
    Voor betere prestaties bij windsnelheden van 0- 12 km/h.
  • C Tuig (Storm zeil)
    Voor betere controle bij windsnelheden van 35 km/h en hoger.
  • Voorlijkstrekker
    Voor een vlakkere zeiltrim bij zwaardere omstandigheden.

Deze accessoires zijn optioneel maar niet nodig om te varen. De boot wordt standaard zeilklaar incl. B tuig geleverd voor direct plezier!

Aanschaf en service

Voor aanschaf en service van- en voor de RC Laser kunt terecht via deze website

Helaas is online aanschaffen van de RC Laser is nog niet mogelijk.  Indien u een bericht stuurt met uw vragen of wensen naar info-at-rclaser.nl dan nemen wij contact met u op. Zie ook de link "Over ons" links boven in het menu.

Verder worden de RC Lasers verkocht via twee speciaalzaken.  Hier zowel via de fysieke winkel als online via de webwinkels!

- Modelbouw Bloemendaal
Een mooie zaak met een ruim assortiment en goede service even boven Haarlem

bannerv5.2 003

 

- Rc Zeilen uit Joure
 RC Zeilen heeft zich via de zaak ook gericht op het modelzeilen.

rczeilen logo002

 

Prijslijst

Een zeilklare boot inclusief de handige boottas, bootstandaard
én bovendien een 2.4GhZ zender!

 

RC Laser in standaard uitvoering
Zeilklare boot met complete electronica (zender, ontvanger etc.) standaard tuigage, boottas,
bootstandaard, zonder batterijen. €-,--

 

Pakketprijzen     

        "Pakket Basis":
Laser in uitvoering als bovenaan, maar dan zonder de 2.4GhZ zender en ontvanger € -,--    

        "Vaarklaar":
Laser in uitvoering als bovenaan; compleet vaarklaar met extra stormtuig. Inclusief zenderbatterijen. (zonder ontvangerbatterijen) €-,-- 

        "Vaarklaar 2 ":
Laser in uitvoering als bovenaan; compleet vaarklaar en laad gereed met extra stormtuig en lichtweer tuig. Inclusief zenderbatterijen en een 5 cell-pack voor de boot. €-,--

        "Vaarklaar de Luxe ":
Laser in uitvoering als bovenaan compleet vaarklaar en laad gereed; met extra stormtuig en lichtweer tuig. Inclusief zenderbatterijen en een 5 cell-pack voor de boot, plus kleine handige wandlader voor zender en batterijpack. € -,--

    

Extra zeilen en onderdelen     

Boottas-------------------------------------------------------------------------------- € 98,50  

"C" Tuig (stormzeil)------------------------------------------------------------------- € 44,95  

"A" Tuig (lichtweer zeil) incl. grote mast-------------------------------------------- € 87,50  

Bootstandaard-------------------------------------------------------------------------€ 44,95  

Cunningham kit (voorlijk strekker)---------------------------------------------------€  4,50       

Verder zijn alle onderdelen zoals zeilen, roeren, kielen, klemmen etc. los verkrijgbaar.    

 

De constructie van de RC Laser

De Radio Controlled Laser is een uniek concept, enig in zijn soort en kent geen gelijkenissen met enig ander ontwerp. Ook niet op het gebied van de constructie. Deze unieke kwaliteiten van de RC Laser komen voort uit een briljant plan voor een radiografische zeilboot, bedacht door Jon Elmaleh. Hij wilde een boot die goed zou presteren, waarmee de eigenaar simpel en zonder rompslomp veel plezier kan beleven, ongeacht of er recreatief mee gezeild wordt of in wedstrijd verband.

Poly Romp - De keuze van het materiaal polyethyleen, waarbij gebruik gemaakt wordt van het blaasmal systeem, is voor de zeiler een groot voordeel. Bij geen enkele andere modelzeilboot in de wereld wordt op deze wijze gebruik gemaakt wordt van dit materiaal en deze productiemethode.
De voordelen zijn:

  • Kosten - Door het gebruik van dit polyethyleen materiaal en door gebruik van een speciaal blaasmal systeem kan de boot, in serie en op uniforme wijze, gevormd worden uit één homogeen stuk. De reden dat anderen deze methode niet kopiëren of gebruiken zijn de hoge kosten van de mallen. Het resultaat mag er zijn: niet alleen een geweldige kwaliteit, maar ook een fantastische prijs/kwaliteitsverhouding. Geen enkele andere zeilklare modelzeilboot van deze afmeting is verkrijgbaar is voor een dergelijk lage prijs.

  • Duurzaamheid - De poly romp heeft zijn duurzaamheid bewezen. Niet alleen is de boot onverwoestbaar op het water, maar hij is ook heel goed bestand tegen schade bij normaal gebruik, bijvoorbeeld tijdens transport naar het water. Geen enkele andere boot zou men, zonder extra maatregelen te nemen, durven inchecken als bagage in een vliegtuig, slechts verpakt in een zachte afsluitbare tas! Bedenk dat, wanneer de boot zulke beproevingen kan doorstaan, hij praktisch onverwoestbaar is in handen van kinderen en zonder problemen opgeborgen kan worden in uw boot, caravan, schuur, op zolder of in de garage.

  • Uit één stuk opgebouwd (wel hol) en super waterdicht - Dek en romp zijn gevormd uit één stuk en zijn volledig gesloten, met uitzondering van een klein gaatje in de spiegel voor de drukverdeling en de condens afvoer‘. De boot is compleet waterdicht.

Het kuipje - De grote Laser heeft een (ondiepe) kuip. Ook bij deze uitvoering is een kuip in de romp gemaakt. Maar deze is omgetoverd tot elektronica-compartiment en dus gevuld met elektronica. Er zijn verschillende mogelijkheden om elektronica droog te houden aan boord van dit soort boten. Bij de RC Laser zijn deze mogelijkheden volledig uitgebuit en naar een nieuw niveau getild. Wanneer de boot uit de mal komt en zijn vorm heeft gekregen, zit er ook een voorgevormde 'cockpit' in het dek. Een speciaal ontworpen dekplaat wordt vervolgens permanent over deze cockpit vastgezet. Het resultaat is niet alleen de droogste, maar ook een zeer goed toegankelijke elektronische ruimte. Iedereen die een radiografische uitrusting rond het water gebruikt weet hoe belangrijk dit is, met name wanneer op zout water wordt gevaren.

Het "Bewaarbakje" - Er zijn over de afsluiting van de cockpit (toegang door de dekplaat) wel eens grappen gemaakt. De cockpit wordt n.l. afgesloten met een deksel die erg lijkt op een deksel uit een "Tupperware" serie of een ander huishoudbakje. De andere kant van het luik, de zijde zie door de deksel wordt afgesloten en die als een "toren" op de dekplaat vast zit, is zo gevormd dat openen en sluiten eenvoudig gaat. Maar het is de dichtste en meest betrouwbare afsluiting van een luik, zoals nooit eerder gezien bij modelboten. Het mag dan misschien niet de mooiste oplossing zijn - de meeste eigenaren maakt het niet zo veel uit – het werkt wel heel goed. Bovendien is ons de laatste tijd opgevallen dat nieuwe boten met iets soortgelijks worden uitgerust!

Lier en servo - Het RC Laser besturingssysteem is echt uniek. Een lijn boven het dek t.b.v. zeilcontrole is niet ongebruikelijk, maar de bevestiging van de servo's tegen de onderzijde van de dekplaat met voorgevormde steunen is op zijn minst ingenieus te noemen. Elke servo heeft standaard vier montageflenzen met gaten. In plaats van de servo's vast te schroeven, zoals bij andere boten gebruikelijk is, zijn vier steunen aan de onderzijde van dekplaat gevormd. De servo wordt eenvoudig over de vier steunen geschoven tot hij rust tegen de schuinsaflopende rand van de dekuitgang. Druk vervolgens het geleverde rubberen blok tussen de bodem van de servo en de cockpitvloer. Klaar! Om de servo te verwijderen, trek het blok er uit, en de servo komt los.


Het roer- In wezen is de besturing hetzelfde als bij de grote Laser met een aangehangen roer. Maar dat is waar de vergelijking stopt. De helmstok is op het achterdek geplaatst met een gat voor het roerblad. Het gat voor de roerpen zit in de bodem van de romp vlak bij de spiegel. De pen aan het roer past in het onderste gat tegelijk met de twee bovenste pennen die in de roerarm klikken. Stangen leiden naar een kwadrant van de servo, die verbinden zodoende de servo met het roer; een simpele en directe, maar goede effectieve bediening van het roer.

De kiel - In plaats van bekende zwaard heeft de RC Laser een geprofileerde, 40,5 cm lange kiel-vin, met een ballast van 1,6 kg. lood. De top van de kielvin past in een kielkast die doorloopt tot het dek. Op de top van de kielvin zit een draaiknop die boven het dek uitkomt, 90 graden kan draaien en daarbij op zijn plaats 'klikt' in het dek om de kielvin goed op zijn plaats te houden.


Mastvoet - De koker voor de mastvoet is gevormd in het dek. Om meer sterkte en steun te geven aan de ongestaagde mast is de onderkant van de mastkoker (net zoals bij de 1:1 versie) op de bodem van de romp gelast. De mastvoet zelf is gevormd uit hard plastic met een gat in het midden om de mast te steunen en toch vrij te laten draaien. De mastvoet wordt gemonteerd door de voet in de koker te drukken. Demonteren is precies andersom. Over dit ontwerp is goed nagedacht, een systeem dat nooit faalt. Er zijn geen gevallen bekend dat de mast uit de voet is gekomen, ook niet bij extreem veel wind. Het enige nadeel is dat de boot niet aan de mast uit het water getild kan worden!

Neerhouder - Goede zeilers varen niet zonder giekneerhouder. Echter de RC Laser is er niet mee uitgerust! In plaats daarvan is gekozen voor een starre mast- giekverbinding en een erg sterke giek, die samen met de verstelbare schoothoek, de rol van de neerhouder overnemen. Het verticale gedeelte van de mast- giekverbinding is over de taps toelopende fiberglas mast geschoven en verlijmd. De giek past precies in het horizontale gedeelte van de mast- giekverbinding en wordt op zijn plaats gehouden door de spanning van de onderlijkstrekker. De verbinding is zodanig geconstrueerd dat er geen flexibiliteit in zit. De giek wordt vastgehouden door de starre mast- giekverbinding, die samen met de mast meedraait. De mast- giekverbinding is zo sterk dat hij bijna nooit vervangen hoeft te worden.

Vrijstaand tuig - De eenvoud en kracht van de buigbare mast. Het systeem van de buigbare mast is bekend om zijn prestaties. De laatste 30 jaar heeft de technologische vooruitgang en productie ervoor gezorgd dat de prestaties van de vrijstaande mast nog verder zijn verbeterd. Een vrijstaande mast is een mast die geen verstaging nodig heeft. De mast van de RC Laser bestaat uit twee delen: een mooi stukje werk. De sterkte laat het toe om in de zwaarste omstandigheden te zeilen, terwijl de flexibiliteit ervoor zorgt dat de boot in vlagen goed blijft presteren. De mast van de RC Laser is niet zo maar een buis, maar een met zorg, van fiberglas geproduceerde, taps toelopende tweedelige mast. Uniek in de modelzeilwereld!

Zeil ontwerp - De toegestane zeilen voor de RC Laser bestaan hoofdzakelijk uit een stuk, gemaakt naar een ontwerp, door één fabrikant. Wat is daar zo bijzonder aan?

  • Materiaal - Het lijkt op rijstpapier, maar gedraagt zich als een zeil. Het materiaal is het best te vergelijken met het materiaal dat gebruikt wordt in expres-enveloppen. Dat soort dat niet open te scheuren is. In werkelijkheid is het een polyester film gelamineerd op een polyester vezel. Een merknaam voor deze polyester film is Mylar®. Het lijk van het zeil is samengesteld uit twee stukken van dit materiaal en vormen een lijk dat niet slijt, niet gaat rafelen of rekken. Een uniek resultaat: een zeil dat nooit schimmelt, scheurt of zijn vorm verliest.
  • Ontwerp - Het zit hem in de zeilsleuf. Iedereen die ooit zeilen voor een buigbare mast heeft ontworpen weet dat het geen gemakkelijke taak is om het zeil passend te maken voor een buigende mast. Om het voor de RC Laser werkend te maken, is de zeilsleuf die over de mast gaat vrij diep (vóór en achter). Wanneer er niet veel wind is, staat de mast rechtop binnen de zeilsleuf. Als u goed kijkt zult u opmerken dat het zeil halverwege de mast naar voren staat. In dit geval raakt de mastopening slechts de mast bij de top en de voet, en heeft hierdoor een vooruitstekende "ronde" boog voor de mast. Hoewel het vreemd zal klinken; de stijfheid van het zeil zorgt er voor dat er een soort  "voorrand van een vleugel" ontstaat die zeer efficiënt is voor deze omstandigheden.

Wanneer de wind aantrekt, begint de mast te buigen en past uiteindelijk net langs de voorgesneden mastopening van het zeil! Coooool! Uniek?? Natuurlijk.

Conclusie - Het is geen wonder dat de RC Laser het respect geniet van steeds meer zeilers, elke dag!

De geweldige techniek, de onovertroffen stevigheid en een massaproductie produceren een boot die als geen ander betaalbaar, vervoerbaar, eenvoudig en op prestaties gericht is. Het is een UNIEKE modelzeilboot!