Laden

Vragen, oplossingen met betrekking tot de technische aspecten van de Radiografische Laser.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PETER NED64

Laden

#1 Bericht door PETER NED64 » di jan 2 2007 11:17:56

He zeilers,

Wie kan er een goede en duidelijke uitleg geven over het laden van je batterijen. :?

Ik heb daar tijdens de laatste comp. ronde bij Moeke Mooren problemen gehad en er met een aantal zeilers over gesproken.

Het zou mooi zijn als je een overzicht geeft van de laadtijd van je accupacks etc.

Ook welke lader je moet kopen etc.

Ik hoor graag van jullie,

groeten.
Peter NED64

3e plaats ONKS 2008
3e plaats Wintercompetitie 2008-2009

Henk
Contacteer:

Laden

#2 Bericht door Henk » di jan 2 2007 23:10:10

Hoi allemaal,

Ook al ben ik geen technisch wonder, met het laden van mijn accu pakketten heb ik weinig problemen. Ik gebruik een zogenaamde Delta Peak lader (advies van Henk Modderman) en gebruik een lage laadstroom. Na ongeveer 10 uur zijn mijn acuu's vol. De lader schakelt nadat de accu vol is automatisch over op druppelladen. Ik vaar met een pakket van 5 cellen bij 2500 mAh. Daar zou je de hele dag mee kunnen varen als je wilt.

Er zijn in de wereld van het laden nogal wat discussies maar wat in ieder geval duidelijk is dat je met lage laadstromen je accu's het langst goed op peil houdt.

Groeten,
Henk Versteeg
Tiel

Taco NED01
Moderator

#3 Bericht door Taco NED01 » wo jan 3 2007 0:35:07

Peter,

In het begin had ik een gewone standaard lader. Er moest worden uitgerekend hoe lang de laadtijd moest zijn. Op de Hobby Beurs in Leeuwarden vorig jaar kwam ik in contact met een modelbouwleverancier die mij heeft bijgepraat en geadviseerd.

Ik heb ook het uitgebreide rapport over laden van het modelbouwforum eens doorgelezen. Om technische en practische reden heb ik de keus gemaakt voor de Reflex lader van Robbe (no 8363). Ik heb twee laders staan; al een jaar werkt dit systeem bij mij erg goed en ik heb weinig problemen. Wessel laadt ook op deze manier zijn batt. Het zijn automatische laders die op druppel laden over gaan en met refresh mogelijkheid. De lader laadt met een "reflexsysteem" van laden en ontladen. In een paar uur is een zender met pack vol en dit doe ik zo kort mogelijk voor de wedstrijd. De lader van Henk is ook een goede lader waar ik ook met die man over gesproken heb maar ik had bepaalde wensen. Zoals het laden van zender en pack tegelijk (13 batt.) Als ik vier of vijf boten moet laden en het gaat per boot 10 uur duren dan is de 1e al weer minder tegen de tijd dat ik klaar ben. En een gewone lader met schakelklok, waar hier en daar ook over geschreven wordt, leek mij ook niet prettig.
Wel moet je in de zender een diode overbruggen, dit is even een werkje wat ik wel voor je wil doen als je zo ver bent.

Verder bestaan er nog wandladers; inpluggen en laden.

Tot zo ver....

Groetjes

Taco
Laatst gewijzigd door Taco NED01 op wo jan 3 2007 0:48:38, 4 keer totaal gewijzigd.

Henk Modderman
Contacteer:

#4 Bericht door Henk Modderman » wo jan 3 2007 0:41:02

Zie ook de informatie op mijn accu pagina ...

Daar staat ook wel e.e.a. uitgelegd.

Ikzelf maak gebruik van deze lader en die bevalt zeer goed!

Theo

#5 Bericht door Theo » ma okt 15 2007 23:15:03

Ik gebruik de Power Peak compact van Robbe.

COMPACT DUO-POWER BID
Robbe, Computer Snellader,
Lipo 1-5 cellen, NC/ NMH 1-14 cellen,
loodakku's 1-6 cellen, ontladen, druppelladen,
laadstroom instelbaar van 0,1 tot 5 Ampere,
BID: Batterij Indentificatie System, daarmee
kun je data van je akku in een chip opslaan,
dan hoef je de lader niet eerst te programmeren,
voeding 12 volt en 230 volt (trafo 5A)
Lcd display.

Belangrijk ondanks het eigenlijk niet kunnen ontladen van de NMH cellen is dat ik om de 2 weken de cellen volledig ontlaad, gaat prima met deze ontlader/lader.. vervolgens weer langzaam laden.. voor zeilen even kort aan de snellader hangen en klaar...ik laad nooit met meer dan 1 Amp.

Oh ontvangerpack is 5x 2500Mah. Zender 8x 2500Mah.
NED 46
NED 50

Plaats reactie