Test onderlijkstrekker

Vragen, oplossingen met betrekking tot de technische aspecten van de Radiografische Laser.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Taco NED01
Moderator

Test onderlijkstrekker

#1 Bericht door Taco NED01 » di aug 23 2011 12:08:10

Hallo allen,

Bijna de gehele zomerserie vaar ik met de NED01 bij wijze van test met een starre onderlijkstrekker (UK: foot curve controller).
Van te voren heb ik het uiteraard voorgelegd aan het clubje zeilers wat deze serie mee vaart.
Ik had namelijk regelmatig moeite om de juiste trim goed krijgen. Al verschilt het wel van dag tot dag. Maar het gaat een keer goed dan een volgende keer lukt het weer een tijd niet optimaal of geheel niet; ook omdat de sterkte van de wind dan weer anders is. Bovendien als de mast buigt gaat een gedeelte van die ruimte die ten goede komt aan het achterlijk, ook gedeeltelijk naar het onderlijk. Dit onderwerp speelde al een hele tijd in mijn gedachten.
Zonder het strikte eenheid concept aan te willen tasten ben ik toch aan het proberen en testen gegaan; van alles uitgeprobeerd. Dubbele lijnen etc; het is een simpele starre pen geworden. Dit gaf het beste resultaat in alle opzichten.

Nu na een aantal wedstrijden kan ik wel zeggen dat de trim met de pen is verbeterd, het afstellen is makkelijker geworden. Ik denk dat het in beginsel geen invloed heeft op de basiseigenschappen van de boot, wel lijkt het er op dat het zeil er beter op staat. Ik heb foto's van de constructie gemaakt welke ik binnenkort met jullie zal delen.

Hoe werkt het:
Het enkele lijntje waar nu het zeil mee wordt versteld, heeft invloed op zowel onder als achterlijk, zodat een verstelling van bijvoorbeeld de twist een kleine compensatie vraagt voor de onderlijkspanning. Andersom is uiteraard ook het geval, met de compensatie had ik de meeste moeite, ook met het ontbreken van een min of meer vaste waarde. Ik heb deze invloed uit elkaar gehaald zodat de twist en/of onderlijkspanning afzonderlijk van elkaar kan worden afgesteld.

Voordeel:
Betere controle in de afstelling, mogelijkheden tot min of meer vaste waardes, het lijkt alsof het profiel van het zeil beter is geworden bovendien denk ik dat de buiging van de mast (zelf trimmend effect van het tuig) beter tot zijn recht komt doordat de buiging volledig tbv het achterlijk komt en niet gedeeltelijk ook naar het onderlijk gaat. In het algemeen lijkt de boot (nog) beter te varen.

Bij het ontwerp heb ik rekening gehouden dat het simpel en strak uitvoerbaar zou moeten zijn zodat er iets uitkomt met één maat, van toepassing op alle tuigen en in te passen in het eenheidsconcept van de boot.

Dit is een korte uitleg in aanloop naar een voorstel wat ik binnenkort op de site ga presenteren; daar zal ik ook de foto's bij doen met de maten etc.
Er zijn bovendien halverwege dit jaar nieuwe klasse regels verschenen; hierin wordt de mogelijkheid geopend voorstellen te doen. Als de test goed verloopt (wellicht komen anderen tot dezelfde conclusie nadat zij e.e.a zelf hebben uitgeprobeerd) zal ik een voorstel doen naar de ontwerper van de boot en verzoeken tot opname van deze simpele toepassing. In aanloop daar naartoe zal ik eerst het voorstel ter goedkeuring aan jullie zeilers voorleggen om het eventueel wel of niet in de competitie toe te laten. En hoe we een en ander verder zouden moeten regelen.

Al vast bedankt voor jullie aandacht
Groet

Taco NED01

Peter NED53

Re: Test onderlijkstrekker

#2 Bericht door Peter NED53 » zo aug 28 2011 9:07:34

:idea:

Ha die Taco,

Met veel aandacht heb ik je stukje gelezen.
Ik ben van mening dat de door jou ontwikkelde onderlijkstrekker zeker bijdraagt aan betere zeileigenschappen.
Afgelopen wedstrijden hebben we duidelijk een verschil gezien in snelheid en de mooiere stand van het zeil.

Ik zou zeker hiermee doorgaan en het idee onder de aandacht brengen ter verbetering van de bootklasse.
Wat betreft de competitie wedstrijden;
Een ieder moet natuurlijk wel over deze onderlijkstrekker kunnen beschikken, immers de klasse is gebaseerd op gelijkheid van boten,
tuigage ed.

Gr.
Piet en Peter/Almere
De NED 63 heeft 2,4 GHZ

NED03

#3 Bericht door NED03 » di sep 13 2011 14:12:01

Hi Taco, wanneer is binnenkort?
Dan heb ik 's Nachts wat te lezen wanneer ik de kop van Noord Holland onveilig maak.

Groet Arjan
Afbeelding
Standaard op kanaal 50 ingesteld, zoals al mijn boten.

Taco NED01
Moderator

#4 Bericht door Taco NED01 » di sep 13 2011 22:58:10

Arjan

Een dezer dagen, artikel is klaar, foto's er nog even bij en dan gaat het er op.
Het wordt een uitgebreide beschrijving over hoe en waarom incl. de nodige data en afstel tips.
Dit om zo breed mogelijk gedragen te worden.
Ook een stukje voor hier is gereed...

Tot snel
Taco NED01

NED03

#5 Bericht door NED03 » wo sep 14 2011 2:35:08

Fantastisch Taco, ben benieuwd.
Groet vanuit ergens uit de wieringerwaard.

Arjan.
Afbeelding
Standaard op kanaal 50 ingesteld, zoals al mijn boten.

Taco NED01
Moderator

#6 Bericht door Taco NED01 » za sep 17 2011 20:08:36

Hallo,

Informatie mbt het artikel wat ik gemaakt met de titel:
De trim van de RC Laser, beslist uniek en doeltreffend,
de techniek simpel op het eerste oog.
Een eenvoudig zwart lijntje… en de verbetering.
Het volledige artikel is via de site te lezen.

Over het hoe en waarom omtrent de nieuwe onderlijkstrekken kunnen jullie elders lezen.
Gedurende de zomerserie van 2011 heb ik gevaren met de nieuwe strekker. Het is voorgelegd aan de zeilers en zij hadden geen bezwaar, zij waren ook wel nieuwsgierig. Het is mooi dat de mogelijkheid geboden werd de test op de deze manier te voltooien. Immers, (zelf had ik er eerst privé flink mee gevaren) je kunt pas het verschil zien als je vaart met anderen. Het is niet mijn bedoeling de eenheid van de klasse te willen doorbreken, ik zocht enkel een oplossing voor het aspect van de invloed die twee grote spanningsgebieden van het tuig op elkaar hebben. Tevens levert het m.i. een verbetering op van het zelftrimmend systeem van de buigzame mast.
Voordat ik tot de oplossing van een starre strekker gekomen ben, heb ik via fora en de mail discussies gevoerd over het trimmen, met o.m. RC Laser zeilers in Nederland en daarbuiten (voornamelijk UK&US). Bovendien heb ik de trim tezamen met het buigen van de mast geanalyseerd. Het resultaat bevalt mij tot nu toe prima, de starre strekker is een mooie aanvulling/aanpassing, zeer effectief.

De afgelopen zomerserie 2011 heb ik bij wijze van test, en na overleg met de deelnemers, er mee kunnen zeilen. De uitkomst is behoorlijk positief. (Voor de zeilers in de competitie kijk even in onze discussiemap)

Als ook de verdere uitkomst positief blijkt wil een voorstel doen om het in de klasseregels op te laten nemen. Het komt mooi uit dat nu met de nieuwe regels die halverwege dit jaar zijn uitgekomen, een mogelijkheid is ingebouwd voor het doen van voorstellen.

Is er iemand die als voorbereiding hierop het artikel zou willen vertalen naar het Engels?
(er is geen haast bij)

Taco NED01

Taco NED01
Moderator

#7 Bericht door Taco NED01 » ma okt 17 2011 12:46:58

Beste mensen

De winterserie is begonnen en daarbij is komen vast te staan dat we het, voor wat betreft de onderlijkstrekker, voorzichtig willen proberen. Sommige hebben en eigen uitvoering gemaakt van de strekker. In de basis komt het allemaal op hetzelfde neer. Nog lang niet iedereen ziet het voordeel, de tijd zal het uitwijzen. "De boot is niet sneller " hoor ik wel eens; dit was ook geheel NIET mijn bedoeling, integendeel; juist mooi als dit niet zo is met het oog op de acceptatie internationaal. Mijn bedoeling is om de trim te vereenvoudigen, voor wat mij betreft is dit zeker gelukt! Sinds ik de strekker gebruik heb ik geen moeite meer met het afstellen van mijn boot/tuigage en vaar daardoor veel rustiger. In die zin valt de strekker in dezelfde categorie als de boeglijn of de voorlijkstrekker. Het veranderd in beginsel niets aan de eigenschappen van de boot, je gebruikt het wel of niet. Naar gelang je er zelf beter of slechter mee vaart.

Tot zo ver mijn eerste bevindingen in het winterveld...

Met groet,

Taco NED01

Plaats reactie