Defecte bulb-schalen van de kiel

Vragen, oplossingen met betrekking tot de technische aspecten van de Radiografische Laser.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Jaap Bink
Contacteer:

Defecte bulb-schalen van de kiel

#1 Bericht door Jaap Bink » do mei 6 2010 20:23:04

Regelmatig hoor ik collega schippers roepen dat de boot net iets te zwaar is en dat ze hun uitgeboorde kiel / bulb geplaatst hebben. Dit soort activiteiten geeft een lichtere boot en misschien een voordeeltje . . . . :wink:

Maar wat is er nu echt gebeurd; :?:
Zaterdag, 24-04-10, was er een opendag bij de vaargroep Huizen. Dus een mooie gelegenheid om de Laser even te promoten. Na een leuke dag gezeild te hebben zag de Ned 55 er niet meer uit. Het lokale watertje had een bruine aanslag op romp, kiel er roer aangebracht.
Thuis gekomen meteen maar even de zaak schoon maken . . . Romp op de standaard, kiel en roer even op een tuintafeltje en even een emmertje sop halen.
Bonk :!: hoor ik achter me :?: :?: :?: De kiel was van het tafeltje gevallen . . . met het gevolg dat de bekleding van de bulb keurig gespleten was. :(
Het enige wat je dan nog kan doen is de bruine aanslag weg wassen en een biertje pakken.

Wat heb ik hier van geleerd ? juist de kiel meteen op de grond leggen dan kan hij niet verder naar beneden vallen.

En dan nu het relaas hoe het een en ander weer in goede staat is te krijgen !
(Je kunt een compleet nieuwe kiel kopen . . .. . of zelf gaan repareren.)

Afbeelding
Als eerste de kiel met daar aan de loden bulb en twee opnames van de defecte schaaldelen. Wat goed te herkennen is, is dat de schalen in elkaar zitten met een soort “veer en groef”systeem.
Afbeelding

Afbeelding
Na een mail richting Taco komen er twee nieuwe schaaldelen mijn kant op.

Afbeelding

Nu de reservedelen binnen zijn kan er geknutseld gaan worden. Wat is er zoal nodig;
Tweecomponentenlijm voor het verlijmen van de schalen en wat kit om de “open naad” af te dichten (het punt waar de schalen bij het kielvlak komen).
Allereerst heb ik de nieuwe schaaldelen afgeplakt zodat er geen lijmvlekken op die delen kan komen. Hierna even een rupsje kit op het lood aanbrengen. Vervolgens de “veer en groef” met lijm insmeren en het geheel voorzichtig rondom het lood aanbrengen. Zodra alles op zijn plek zit het geheel fixeren met wat tape.
Wel de eerste 15 minuten (afbindtijd van de lijm) het geheel blijven controleren of het op z’n plek is blijven zitten.

Afbeelding

Na 24 uur is de lijm voldoende uitgehard, zodat de tape er afkan. Even het geheel oppoetsen en zie daar, de kiel is voorzien van nieuwe schaaldelen en wederom toonbaar.

Afbeelding

Groeten Jaap
Groeten uit Flevoland

Afbeelding

Peter NED53

Re: Defecte bulb-schalen van de kiel

#2 Bericht door Peter NED53 » vr mei 7 2010 10:55:21

:D

Ha die Jaap,

Wist niet dat je die schaaldelen los kon kopen.

Zit er wel weer mooi en snel uit,

gr. Peter

ps.
Samen met Piet ook een S1 Landzeiler ook aangeschaft, dus binnenkort maar eens het parkeerterrein
Flevonice onveilig maken.
De NED 63 heeft 2,4 GHZ

Plaats reactie