D-zeil in de UK

Vragen, oplossingen met betrekking tot de technische aspecten van de Radiografische Laser.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
NED03

D-zeil in de UK

#1 Bericht door NED03 » vr nov 23 2007 21:52:13

Via John Tushingham de volgende foto van het D-zeil.

Afbeelding
click op foto voor vergroting

Deze is in de UK als officieel D-zeil in gebruik, voor die situatie's dat het C-zeil toch nog te groot is.
Hij schreef mij, dat hij er 20 naar Australie gestuurd heeft en eentje naar de VS, naar John Elmaleh.

arjan
Afbeelding
Standaard op kanaal 50 ingesteld, zoals al mijn boten.

Dirk

D-zeil

#2 Bericht door Dirk » za nov 24 2007 0:05:05

Dit is een heel mooi foto van de RC Laser met het D-zeil. :D

Kun je voor het D-zeil de mast en de boom van de C-rig gebruiken of zijn deze deele een beetje korter ?
Groeten
Dirk GER 11, 2.4 GHz

PETER NED64

D-tuig

#3 Bericht door PETER NED64 » za nov 24 2007 0:26:46

Goede avond,

Dat ziet er goed uit,nu helemaal geen excuus meer dat er te veel wind staat!!! :lol:

Voor Nederland moet dat zeil er ook komen,mooie uitbreiding van het pakket.
Hoe zit het topje trouwens vast?
Weet iemand dat?

Taco,bellen met John en bestellennnnnnn!!!

Groeten.
Peter NED64

3e plaats ONKS 2008
3e plaats Wintercompetitie 2008-2009

NED03

#4 Bericht door NED03 » za nov 24 2007 8:49:40

Top zit met een touwtje en haakje vast aan de mast(top).
Gebruikt wordt de mast die ook voor de B en C zeil gebruikt wordt.
Ik heb John gevraagd om er een op te sturen, zeil wordt geleverd met een verkorte giek.

Kan vragen of hij er meer opsturen wilt voor 25 pond excl verzendkosten,
maar wil Taco niet in het vaarwater varen.

Arjan
Afbeelding

Taco NED01
Moderator

#5 Bericht door Taco NED01 » za nov 24 2007 12:33:11

Hallo allemaal,

Ik weet niet of ik het als eens heb verteld maar ik ben al heel lang bezig een eigen versie van dit tuig te maken; meer naar het ontwerp Laser Radiaal of 4.7. Op de site staat onze test van 1,5 jaar geleden. In een sailcutprogramma heb ik het zeil in verschillende uitvoeringen ontworpen, ook de zeilogen heb ik nu in huis. De verwachting is dat dit weekeind er een zeil gesneden gaat worden.

Ik heb in Gouda John gesproken over dit onderwerp, hij was erg geintereseerd.

Ik heb het afgelopen jaar tussendoor veel onderzoek gedaan naar het item reven in relatie tot modelbouw, en daar niet alleen Arjan maar ook andere mensen al eens over gesproken. Het zeil van John vind ik persoonlijk te smal van onderen, de verhouding is niet juist. Door de hoogte van het originele zeil in te korten i.p.v de breedte, blijft de verhouding in takt; zeil innemen doe je van boven door te reven aan de onderzijde; hierdoor voorkom je het duiken in zware vlagen. John heeft als basis het C tuig genomen, beter is om uit te gaan van het standaard tuig. Als je naar de Radiaal en 4.7 tuigen kijkt dan zijn deze meer in de hoogte als in de breedte ingenomen. De test met een harde wind is eerst gevaren met standaard C tuig; deze had het bekende duikeffect. Het nieuwe zeil heb ik geprobeerd te laten duiken; doch hij kwam in plane en dook niet, met geen mogelijkheid! Een snelheid, geweldig!

Dat het ontwikkelen zo lang duurt heeft verschillende oorzaken waarvan factor tijd er een is. Bovendien had ik het willen presenteren op het moment wanneer het gereed zou zijn; dit om onrust te voorkomen, we varen immers eenheidsklasse. Je moet dan oppassen met zulke ontwikkelingen om mensen niet op het verkeerde been te zetten. Dat er eigen ontwikkelingen zouden zijn toegestaan, dat is dus niet zo. Immers recreatief mag je verzinnen en varen met wat je wil, als je boot bij de wedstrijden maar aan de "classrules" voldoet. Wij ontwikkelen zulke zaken ter eventuele verbetering van de klasse met als doel deze door de organisaties erkend te krijgen of om de mogelijkheden te onderzoeken of het voor Nederlandse omstandigheden een optie is.

Nu zijn ze in het buitenland niet zo voor veranderingen vanwege de eenheid, begrijpelijk. Maar wat ik wel merk is dat ze verbeteringen van hun zelf wel oogluikend toestaan en deze er voorzichtig doorheen proberen te krijgen maar negatief zijn als er iemand van buiten iets aanleverd. Ik probeer namelijk voor het giekoog een vast giekoog er door te krijgen; hier waren ze door de telefoon nogal sceptisch over. Een foto van het prototype is opgestuurd.

Daarom ben ik dat weekeind naar Gouda afgereisd om John persoonlijk te spreken; het is een prettig gesprek geworden met diverse onderwerpen. Verder is het is belangrijk wel de juiste spullen goedgekeurd te krijgen vanwege het eenheidsprincipe.

Ik hoop jullie even geinformeerd te hebben; vanwege dit bericht moest ik toch even een en ander uiteenzetten vond ik.

Groeten

Taco NED01

Taco NED01
Moderator

#6 Bericht door Taco NED01 » zo nov 25 2007 21:05:04

Dag allemaal!

Vandaag was het dan zover; het zeil kon worden getest.
Rob was vanmorgen gekomen en keurig op tijd zaten we lekker aan een bak koffie. Waarna de spullen gepakt naar onze lokale plas; eerst de noordzijde geprobeerd, harde wind dat wel. Op naar de zuidzijde (lager wal!) dit om de test uit te voeren onder de zwaarst mogelijke omstandigheden. Daar stond echt een beuk wind; golven van een 1/4 tot een halve meter; de schuimkoppen er op. Het sloeg over de steiger heen. De boten getuigd en de eerste testronden gevaren. Ik had twee uitvoeringen meegenomen; Rob met de 36 en zijn normale C tuig en de 01 om de beurt met de twee alternatieven. De eerste bleek wel loefgierig maar wel stukken beter overstag te gaan; het duiken op ruime koersen was ook minder. Zelfs bij het kleinste tuig viel op dat er geen snelheidsverlies optrad; op sommige koersen leek hij zelfs sneller, en dat met minder tuig!

Het was echt waterkoud; nog even van boot gewisseld voor de foto's. Rob bemerkte inderdaad het voordeel van het door de wind gaan. Toen er een flinke regenbui het nodig vond om ons en de spullen (nog) verder nat te maken gingen we naar huis. Hier werden we opgewacht met een heerlijke kop soep. Nadat Rob de wijk naar huis nam heb ik nog even wat aanpassingen in de breedte van de tuigen verricht. Eigenlijk had ik hier al rekening mee gehouden, maar pas als je test weet je het zeker. Naar buiten gekeken zag ik dat er nog tijd was (en weer het toe liet) om nog een testje te doen.

De tweede test verliep (nog) beter dan vanochtend. De loefgierigheid is een stuk verminderd en de koersvastheid verder verbeterd.

Conclusie:
Met deze tuigen zijn de boten goed te sturen, duiken heel beperkt of helemaal niet, varen hoog aan de wind, zijn licht loefgierig, wat normaal is en zijn heel gemakkelijk overstag te krijgen. De vorm van her eerste tuig is lager in de hoogte maar breder dan het nomale C tuig; het kleinste is net zo breed maar wel lager dan het eerste. Het eerste tuig heeft hetzelfde zeiloppervlak als het normale C tuig, het tweede is kleiner; door de vorm (lager-breder) zijn de boten prettiger te controleren. Door deze aspecten die een positive uitwerking hebben op een toch al fantastisch concept kan mogelijk de snelheid en handelbaarheid (nog) verder worden verhoogd.

Rob bedankt dat je vandaag mijn sparringpartner wilde zijn; ik heb het als erg prettig ervaren, het was een fijne dag. De resultaten zullen worden doorgezet naar het buitenland, mogelijk dat zij hier iets mee willen doen, maar niet voor ik een D tuig bij John heb besteld voor een contra expertise...

Taco NED01

NED03

#7 Bericht door NED03 » do dec 13 2007 13:03:13

Jippie, het zeiltje is er, alleen de wind is weg...

Ziet er goed uit, is van stevig Gittarmylar.
Giekje erbij, net als de Sliders (3) en haakje voor aan de top.

Een paar fotos, zonder boot maar in vergelijk tot C-tuig zijn hier te vinden.

Arjan
Afbeelding

NED03

#8 Bericht door NED03 » vr feb 1 2008 15:50:10

Vandaag genoeg wind, ega even de deur uit en ik toch maar even naar de waterkant.
(Mocht ik niet vanwegen een longontsteking, maar kon het niet laten).

Eerst even met het C-tuig, ging wel, alleen in vlagen was de boot niet in de hand te houden.
Voor de wind ging de boot op zijn kop staan en op de andere koersen liep ie in de wind op.
Daarna het D-zeil uit de UK erop.
Boot was goed hanteerbaar en duiken was er niet bij, liep fantastisch door.
Ook op andere koersen was de boot goed hanteerbaar en liep niet in de wind op, wanneer er weer eens een vlaag erin viel.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

link naar een paar fotos

Groet Arjan
Afbeelding

Taco NED01
Moderator

#9 Bericht door Taco NED01 » za feb 2 2008 9:10:19

Beste Arjan,

Met plezier en nieuwesgierigheid je verhaal gelezen en besloten vanavond een mail te sturen als ik thuis ben (momenteel aan het werk).
Ik zal John dus een bericht sturen om een zeil te bestellen.
Toegegeven het ziet er wel wat vreemd uit maar dat zie men wel meer, ook bij andere RC-klasses. Ben ook benieuwd naar het gedrag van de Laser en het effect van het zeil; uit je verhaal te lezen is er een behoorlijke verbetering onder de gegeven omstandigheden.

Het beste met je ontsteking en ziek hem lekker uit!
Voor de "Boot" neem ik nog contact met je op.

Groeten

Taco

Plaats reactie