zelfbouw standaard

Vragen, oplossingen met betrekking tot de technische aspecten van de Radiografische Laser.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
De Schipper
Moderator

zelfbouw standaard

#1 Bericht door De Schipper » di okt 10 2006 20:13:57

Als je een eigen RCLaser standaard wil maken heb ik de volgende ervaring opgedaan bij het maken van de standaards die bestemd zijn voor de 6 demoboten.Misschien is dit handig om te beginnen.

Voor de pootjes gebruikte ik 4 alluminium kokerprofieltjes van 1,5 bij 1,5 cm.De lengte van de pootjes is 85 cm maar je moet nog even puzzelen.
Het is handig om de hoogte zo te maken dat je de kiel op je hand eruit kan laten zakken zonder de boot te hoeven kantelen.Je kan de scharnierpunten zo kiezen dat je de hoogte kan verstellen.Even uitproberen dus.

Als scharnierpunten kan je boutjes M4 gebruiken met zelfborgers.

Voor verbindingstukken kan je 2 draadeinden M5 en 37 cm lang gebruiken die aan de onderkant van de pootjes in de lengterichting van de boot zijn vastgezet met een inwendige moer en een aan de buitenkant.
Je kan de boot laten rusten in/op banden van 2 cm breed.

Als het even kan is het handig om de breedtematen zo te maken dat het makkelijk in de RCLaser boottas past zonder dat de rits onder
spanning dichtmoet(gaat de rits echt kapot van).

Als ik zelf in de veerhaven zeil met harde wind gebruik ik een vis/vouwstoel voor 7 euro waar ik een gat in de zitting heb gesneden.De boot ligt op de armleuningen en de kiel verdwijnt in het gat .Waait niet snel om. Maar een standaard is mooier.
Succes!
Wessel Ned 02

Theo

#2 Bericht door Theo » zo jul 22 2007 22:10:08

Aanvulling: Sinds 2 dagen in het bezit van de NED46 en dus ook op zoek naar een goede standaard. Ik heb de oplossing gevonden in een waszakhouder van Ikea € 4,50... de waszak losknippen en een perfecte standaard is het resultaat. Gewoon ff zoeken op ikea site onder waszak.

Grt en tot zeils Theo

Plaats reactie