Echte cunningham

Vragen, oplossingen met betrekking tot de technische aspecten van de Radiografische Laser.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Taco NED01
Moderator

Echte cunningham

#1 Bericht door Taco NED01 » do feb 23 2017 11:10:25

Hallo,

Al een tijd loop ik met het idee dat er iets moet komen tegen het opkruipen van het tuig.
Door het omhoog kruipen, als er wind in het tuig wordt geblazen, ontstaan er vooraan de broek hobbels en kreukels in het zeil.
Dit komt, m.n. aan de voorkant van het tuig, de luchtstroming niet ten goede (wordt verstoord). En aangezien dat de motor is...

Sommige tuigen lijken er meer last van te hebben als andere. En een nieuw tuig heeft er in elk geval veel minder last van.
Zodat dit niet de eenheid en gelijke kansen voor iedereen bevorderd.

Mogelijk wordt er tijdens de CON's in Australië een internationale meeting gehouden. (is nog niet gepland maar is wel mijn voorstel)
Voor deze bijeenkomst heb ik een voorstel gedaan om de mogelijkheden van een Cunningham (zeiloogje vlak achter de mast) te bespreken/toe te staan.
Daardoor wordt het mogelijk de broek mooi vlak te houden, het oog wat er nu zit is te ver naar achter geplaatst voor een effectief gebruik.

Ook heb in het gelanceerd op ons internationale forum. Ook hier kunnen jullie laten weten wat jullie er van vinden zodat ik dat mee kan nemen in de discussie.
Voor de kosten hoeven we het niet te laten, een paar kleine oogjes...

Groet,
Taco NED01

Freekburger

Re: Echte cunningham

#2 Bericht door Freekburger » ma feb 27 2017 18:11:14

Hallo Taco,
Ik vind het een goed plan denk zeker dat je er wat aan heb. Bij meer wind kan je het wat aan trekken daar door verplaats je de bolling wat naar achter daar door kan je wat langer met het zeil door varen, voor je kleiner moet gaan wisselen. Groter zeil voordeel voor de wind en ruimen raken.

mvg Freek ned 104

Plaats reactie